I am a language student, I so much anything language. I could remember in my  junior secondary school days when I told my friends that I would love to be in the arts, they all saw me as being crazy . Afterwards, coming to the choice of my career and told them I would be applying for french in the university, it was like really ''Rose, you are indeed crazy, you are intelligent...Why not study a professional course''  I pursued my career in this and I have heard questions over the years on if I chose the language or not because some cannot just fathom the fact that a sane person will enroll for a course like French. I have not been deterred in anyway, I feel happy and really fulfilled doing my course. I feel really proud telling people my course of study, in fact always itching for people to ask me such..smiling.
 Last week Thursday 23rd of June, 2016 was the french day in the university of Ilorin, Ilorin. The theme of the program was ''WHY FRENCH'' because of the low level of interest to study the language. I encouraged the students in my little way and also presented this spoken word poetry on that day. 
Il est anglophone
Lui, il est lusophone
L’autre, est, hispanophone
Quant à moi, je me réclame francophone
Ah oui, je suis francophone

Car lorsque Molière s’impose dans cette langue
Et que Victor Hugo manipule cette langue
Et que Voltaire, Épicure et Protagoras d’Abdère viennent philosopher dans cette langue
On se sent fier d’être fils et fille de cette langue

Lorsque les figures de style viennent saliver cette langue
Et que les tournures de phrases pittoresques viennent enjoliver cette langue
Et que grammaire et conjugaison s’affrontent de cette langue
Et qu’orthographe et dictée viennent annoncer le spectacle dans cette langue
L’on ne peut qu’être fier de cette langue

Et dans cette langue
Les mots s’habillent en chair
Les plumes prennent vie en os et en chair
Les phrases de la langue française sont très chères
Lorsqu’on on sait s’y faire

Ne t’amuse pas au maitre de cette langue
Car elle est capricieuse cette langue
Elle est dangereuse cette langue
Un peu glissante et farouche cette langue
Mais aussi sensible cette langue

Alors maitre ou maitresse de cette langue
Vous pouvez recevoir des coups de fouet de cette langue
Souviens-toi que c’est par ici c’est dans cette langue
Qu’on nous a enseigne les mathématiques, arithmétique et systèmes métriques
Les calculs qui activent nos mentales
Sans oublier les quatre opérations matinales

On a rien perdu dans cette langue

Non on a plutôt tout gagne dans cette langue
Pas besoin d’être ingrat envers cette langue
Mais il faut la célébrer cette langue
S
ans versé les amis anglophones
Lusophones
Ou hispanophones
Si je devais revenir dans ce monde
Je me réclamerai encore francophone
Ah oui, j’étais, je suis, je reste, je resterai francophone.

Your girl
La perle
Much love
Je t'aime

Comments

Popular posts from this blog

International Women’s Day 2023: “DigitALL: Innovation and Technology for Gender Equality”

The Slay Ballers 2.0 – FIFA Women’s World Cup 2023 – New Zealand vs Norway Match Preview

DALAI LAMA FELLOWSHIP - END OF THE JOURNEY